Terrassa
és filla de la indústria i la immigració –com Catalunya– i ho és en una relació
dialèctica, que generarà fortes contradiccions entre una burgesia caciquil i
explotadora i una classe obrera que lluitarà per recuperar els drets usurpats
pel cop d’estat franquista. El creixement
demogràfic i econòmic, juntament amb la lluita de classes, col·locarà a la
ciutat en el mapa econòmic i polític de l’Espanya franquista.

Per
garantir aquesta expansió calien recursos financers, humans i noves
institucions de caire econòmic i polític. Així va néixer un important sector
bancari (Caixa d’Estalvis de Terrassa o el Banc de Terrassa), una escola
superior d’indústries dedicada a la formació de tècnics tèxtils, però noves
institucions (Cambra de Comerç o Institut Industrial de Terrassa). La burgesia
terrassenca, recolzada pels gran propietaris, mostrarà una extraordinària
endogàmia que la convertirà en un cercle tancat i cohesionat de unes poques
famílies; sotmeses i alhora representades políticament per Alfons Sala i el
salisme, que fen gala de terrassenquisme defensava llurs interessos privats i
de classe, recolzat en un paternalisme reaccionari, monàrquic, anticatalanista
i catòlic. La burgesia local tenia però, un objectiu de molt més ambiciós, volia
influir en la promulgació de lleis que afavorissin llurs interessos (el
manteniment dels aranzels, proteccionisme o legislació laboral), i això ho va
fer des de Madrid on sempre va tenir una important presència.
La burgesia
industrial controlarà el poder polític municipal, situant als seus homes a
l’ajuntament, però les decisions transcendentals es prendran sempre en petits
cercles empresarials. Políticament el salisme, anirà apropant-se a posicions
filofeixites, així, Sala serà a Catalunya l’home del Bloque Nacional de Calvo
Sotelo, defensant la unitat d’Espanya, la jerarquia, el corporativisme y
catolicisme. La derrota de la república democràtica permetrà el retorn de la
burgesia al poder, recuperaran les seves fabruiqesu en bon estat i preparades
per a la producció. El nou regim li va retre homenatge i reconeixement públic
abans de la seva mort, el 1945.

La riuada
del 1962 deixa al descobert la brutalitat i la inhumanitat de la societat
capitalista, de la dictadura franquista i del poder local. La nova forma
d’enriquiment de la burgesia era l’especulació urbanística, facilitada pel més
radical, inhumà, criminal i interessat laissez
faire de les autoritats de la dictadura els veritables responsable de la
tragèdia.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.