Entrevista realitzada a Manel Márquez, historiador i fundador de Kaosenlared,el 19 de març del 2013, per Marcel Pen.
Hem estat moltes vegades perseguits. L'última vegada va ser tot l'intent de tancament de la web lligat a la vaga general, encara pendent del Síndic de Greuges. Vam rebre un intent brutal per criminalitzar-nos per part de l'Ajuntament de Barcelona i després de Televisió Espanyola, que va haver de rectificar.
Hem estat moltes vegades perseguits. L'última vegada va ser tot l'intent de tancament de la web lligat a la vaga general, encara pendent del Síndic de Greuges. Vam rebre un intent brutal per criminalitzar-nos per part de l'Ajuntament de Barcelona i després de Televisió Espanyola, que va haver de rectificar.
El periodisme de contrainformació
engloba aquells temes que queden al marge d'interessos polítics o
econòmics. Els mitjans alternatius necessiten la solidaritat dels seus
lectors per a poder funcionar, existint gairebé sempre en format web.
Els mitjans convencionals i el poder polític miren amb desconfiança
aquests nous medis. Per aquesta raó els mitjans alternatius sovint reben
gran quantitat d'acusacions per part de les institucions com de ser
antidemocràtics, violents o imparcials. Però, quina funció té en
realitat la contrainformació?
Una de les pàgines de contrainformació
més importants en l'àmbit català i espanyol, però també sud-americà, és
Kaosenlared.net. Nascuda l'any 2001, Kaos En La Red és una pàgina web de contrainformació consolidada en el periodisme alternatiu d'esquerres i anticapitalista. El fundador de Kaos En La Red
i Ràdio Kaos al 1987 és Manel Màrquez. Historiador i coordinador del
Projecte per a la recuperació de la memòria històrica antifranquista de
Terrassa, Màrquez també col·labora amb el Canal Terrassa TV, i ha escrit
diversos llibres i nombrosos articles sobre la història social, obrera i
econòmica en l'àmbit local.
- Amb quina intenció naixen els mitjans alternatius?
Kaos té l'inici en Ràdio Kaos,
l'any 87, i la voluntat era bàsicament donar veu a la gent que no en
tenia. Convertir-nos en l'òrgan d'expressió de l'entorn en el que
naixíem. Avui en dia penso que és el mateix. Perquè pot semblar que les
seves opinions arriben, quan llegeixes els diaris electrònics, però en
realitat tota la informació que ens arriba és molt sesgada, molt
interessada, i al servei del propietari del mitjà.
- És aquesta la funció que tenen ara mateix?
Jo crec que sí. I en el cas de Kaos En La Red
hem donat un pas més. No només donem veu als que no en tenen, sinó
també prenem posició. Donar un punt de vista que serveixi per unificar
les forces. En aquest moment de crisi és important que hi hagi un espai
on la gent pugui dir la seva. Aquesta és la missió que té la
contrainformació. Mostrem un compromís en el sentit ideològic des d'un
plantejament anticapitalista, d'esquerres, però obert i no lligat a cap
partit ni a cap sindicat. Malgrat que a Kaos hi ha gent de diferents sensibilitats dintre de l'esquerra anticapitalista.
- Com es financen els mitjans alternatius?
El finançament és a partir de la
ciutadania. Els mitjans convencionals o del capital reben les
subvencions de grups bancaris, d'empreses... Nosaltres funcionem
bàsicament a partir de subscripcions i ajudes puntuals. També hem hagut
de posar publicitat, però estaríem disposats a eliminar-la immediatament
en quant el suport popular fos suficient. També hem rebut diners
d'organitzacions, de sindicats i de partits que ens han donat
recolzament a canvi de servidors per publicitar-se. Mai hem rebut diners
ni de Cuba ni de Veneçuela, ni cap altre lloc d'aquests, com ens acusen
els que ens ataquen.
- Troben impediments i pressions aquests mitjans per part de les institucions i altres mitjans convencionals?
Kaos n'ha trobat. Hem estat
moltes vegades perseguits. L'última vegada va ser tot l'intent de
tancament de la web lligat a la vaga general, encara pendent del Síndic
de Greuges. Vam rebre un intent brutal per criminalitzar-nos per part de
l'Ajuntament de Barcelona i després de Televisió Espanyola, que va
haver de rectificar. Van treure imatges de violència i al darrera la
pàgina de Kaos En La Red. Nosaltres som gent que no volem el
capitalisme, gent que no volem aquest sistema inhumà i mai hem defensat
cap opció de violenta. Malgrat això, hem estat perseguits.
També hem rebut pressions individuals
per part de coneguts que ens escriuen demanant-nos que rectifiquem
articles que la gent publica. Per exemple el tema de la SGAE amb el cas
del Ramoncín. Ens va contactar el seu advocat i vam haver de retirar
articles d'aquesta persona perquè considerava que vulneraven els seus
drets. I ho vam fer perquè no hi ha cap problema. La persona que ho ha
fet, si continua pensant el mateix, dintre de x temps tornarà a
explicar-ho a la mateixa pàgina. Si ens tornen a demanar que ho traguem,
ho farem, però el que no farem és convertir-nos en censors previs.
- Quin és el perfil ideològic i cultural del consumidor d'aquesta informació?
La virtut que té Kaos és que
recull tota la línia d'edats, des de gent del grup de 18 a 25 anys, fins
a lectors de més de 65 anys. Però el gruix està localitzat en el grup
30-50 anys. És un lector que coneix els temes polítics i que cerca una
opinió contrastada des del punt de vista de l'esquerra anticapitalista.
L'altre lector que tenim està interessat pels moviments socials i
polítics de dins de l'Estat espanyol. A Amèrica Llatina també hi tenim
un grapat de lectors, però la majoria, al voltant del 60%, són de
l'Estat espanyol. Som la web més important de l'Estat pel que fa a la
contrainformació.
Kaos En La Red, per exemple, rep més d'un milió de visites mensuals. Com és publiciten aquests mitjans?
La combinació de l'autopublicació de les
persones individuals amb la col·laboració amb col·lectius que han
tingut el seu espai ha permès que moltes associacions s'impliquessin en
el projecte. Això ha causat una difusió molt gran de la nostra feina i
el creixement ha estat exponencial. Hem passat d'uns 4 milions de
lectors al 2006, a avui que estem en uns 16 milions de lectors. La gent
que lluita és la que va transmetent aquesta informació. Però també totes
les aparicions en els mitjans de comunicació i les aparicions quan ens
conviden a parlar. Jo vaig anar a parlar a Madrid, a una escola que té El País de periodisme. Tot això et dóna una presència.
- Quin és el futur de la contrainformació davant la situació sociopolítica actual?
L'única forma que té la gent per
informar-se veritablement del que està succeint ara mateix és mitjançant
la comunicació alternativa. Perquè els mass media donen una
informació molt interessada i centrada en la batalla política. Com va
demostrar l’experiència del 15M, cada cop que hi ha reivindicacions
populars l'índex de visites es dispara. Si un dia normal tenim 50.000
entrades, podem arribar a tenir en una jornada d'aquestes al voltant 150
mil visites. La gent cerca aquesta informació. Ho vam veure en la
guerra del Golf, a les vagues generals o al procés de pau d'ETA al País
Basc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.