dijous, 6 de juny de 2013

Manel Márquez: "l'única forma que té la gent per informar-se veritablement d’el que està succeint ara mateix és mitjançant la comunicació alternativa"


 
Entrevista realitzada a Manel Márquez, historiador i fundador de Kaosenlared,el 19 de març del 2013, per Marcel Pen. 

Hem estat moltes vegades perseguits. L'última vegada va ser tot l'intent de tancament de la web lligat a la vaga general, encara pendent del Síndic de Greuges. Vam rebre un intent brutal per criminalitzar-nos per part de l'Ajuntament de Barcelona i després de Televisió Espanyola, que va haver de rectificar.

El periodisme de contrainformació engloba aquells temes que queden al marge d'interessos polítics o econòmics. Els mitjans alternatius necessiten la solidaritat dels seus lectors per a poder funcionar, existint gairebé sempre en format web. Els mitjans convencionals i el poder polític miren amb desconfiança aquests nous medis. Per aquesta raó els mitjans alternatius sovint reben gran quantitat d'acusacions per part de les institucions com de ser antidemocràtics, violents o imparcials. Però, quina funció té en realitat la contrainformació?


Una de les pàgines de contrainformació més importants en l'àmbit català i espanyol, però també sud-americà, és Kaosenlared.net. Nascuda l'any 2001, Kaos En La Red és una pàgina web de contrainformació consolidada en el periodisme alternatiu d'esquerres i anticapitalista. El fundador de Kaos En La Red i Ràdio Kaos al 1987 és Manel Màrquez. Historiador i coordinador del Projecte per a la recuperació de la memòria històrica antifranquista de Terrassa, Màrquez també col·labora amb el Canal Terrassa TV, i ha escrit diversos llibres i nombrosos articles sobre la història social, obrera i econòmica en l'àmbit local.


- Amb quina intenció naixen els mitjans alternatius?


Kaos té l'inici en Ràdio Kaos, l'any 87, i la voluntat era bàsicament donar veu a la gent que no en tenia. Convertir-nos en l'òrgan d'expressió de l'entorn en el que naixíem. Avui en dia penso que és el mateix. Perquè pot semblar que les seves opinions arriben, quan llegeixes els diaris electrònics, però en realitat tota la informació que ens arriba és molt sesgada, molt interessada, i al servei del propietari del mitjà.


- És aquesta la funció que tenen ara mateix?


Jo crec que sí. I en el cas de Kaos En La Red hem donat un pas més. No només donem veu als que no en tenen, sinó també prenem posició. Donar un punt de vista que serveixi per unificar les forces. En aquest moment de crisi és important que hi hagi un espai on la gent pugui dir la seva. Aquesta és la missió que té la contrainformació. Mostrem un compromís en el sentit ideològic des d'un plantejament anticapitalista, d'esquerres, però obert i no lligat a cap partit ni a cap sindicat. Malgrat que a Kaos hi ha gent de diferents sensibilitats dintre de l'esquerra anticapitalista.


- Com es financen els mitjans alternatius?


El finançament és a partir de la ciutadania. Els mitjans convencionals o del capital reben les subvencions de grups bancaris, d'empreses... Nosaltres funcionem bàsicament a partir de subscripcions i ajudes puntuals. També hem hagut de posar publicitat, però estaríem disposats a eliminar-la immediatament en quant el suport popular fos suficient. També hem rebut diners d'organitzacions, de sindicats i de partits que ens han donat recolzament a canvi de servidors per publicitar-se. Mai hem rebut diners ni de Cuba ni de Veneçuela, ni cap altre lloc d'aquests, com ens acusen els que ens ataquen.


- Troben impediments i pressions aquests mitjans per part de les institucions i altres mitjans convencionals?


Kaos n'ha trobat. Hem estat moltes vegades perseguits. L'última vegada va ser tot l'intent de tancament de la web lligat a la vaga general, encara pendent del Síndic de Greuges. Vam rebre un intent brutal per criminalitzar-nos per part de l'Ajuntament de Barcelona i després de Televisió Espanyola, que va haver de rectificar. Van treure imatges de violència i al darrera la pàgina de Kaos En La Red. Nosaltres som gent que no volem el capitalisme, gent que no volem aquest sistema inhumà i mai hem defensat cap opció de violenta. Malgrat això, hem estat perseguits.


També hem rebut pressions individuals per part de coneguts que ens escriuen demanant-nos que rectifiquem articles que la gent publica. Per exemple el tema de la SGAE amb el cas del Ramoncín. Ens va contactar el seu advocat i vam haver de retirar articles d'aquesta persona perquè considerava que vulneraven els seus drets. I ho vam fer perquè no hi ha cap problema. La persona que ho ha fet, si continua pensant el mateix, dintre de x temps tornarà a explicar-ho a la mateixa pàgina. Si ens tornen a demanar que ho traguem, ho farem, però el que no farem és convertir-nos en censors previs.


- Quin és el perfil ideològic i cultural del consumidor d'aquesta informació?


La virtut que té Kaos és que recull tota la línia d'edats, des de gent del grup de 18 a 25 anys, fins a lectors de més de 65 anys. Però el gruix està localitzat en el grup 30-50 anys. És un lector que coneix els temes polítics i que cerca una opinió contrastada des del punt de vista de l'esquerra anticapitalista. L'altre lector que tenim està interessat pels moviments socials i polítics de dins de l'Estat espanyol. A Amèrica Llatina també hi tenim un grapat de lectors, però la majoria, al voltant del 60%, són de l'Estat espanyol. Som la web més important de l'Estat pel que fa a la contrainformació.


Kaos En La Red, per exemple, rep més d'un milió de visites mensuals. Com és publiciten aquests mitjans? 


La combinació de l'autopublicació de les persones individuals amb la col·laboració amb col·lectius que han tingut el seu espai ha permès que moltes associacions s'impliquessin en el projecte. Això ha causat una difusió molt gran de la nostra feina i el creixement ha estat exponencial. Hem passat d'uns 4 milions de lectors al 2006, a avui que estem en uns 16 milions de lectors. La gent que lluita és la que va transmetent aquesta informació. Però també totes les aparicions en els mitjans de comunicació i les aparicions quan ens conviden a parlar. Jo vaig anar a parlar a Madrid, a una escola que té El País de periodisme. Tot això et dóna una presència.


- Quin és el futur de la contrainformació davant la situació sociopolítica actual? 


L'única forma que té la gent per informar-se veritablement del que està succeint ara mateix és mitjançant la comunicació alternativa. Perquè els mass media donen una informació molt interessada i centrada en la batalla política. Com va demostrar l’experiència del 15M, cada cop que hi ha reivindicacions populars l'índex de visites es dispara. Si un dia normal tenim 50.000 entrades, podem arribar a tenir en una jornada d'aquestes al voltant 150 mil visites. La gent cerca aquesta informació. Ho vam veure en la guerra del Golf, a les vagues generals o al procés de pau d'ETA al País Basc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.