Del
que voldria parlar no és tant de la crisi actual com del que està
passant més enllà de la crisi: d’alguna cosa que se’ns oculta rera la
seva aparença. Per explicar-ho necessitaré començar una mica enrere en
el temps. Aquesta conferència va ser pronunciada per primera vegada (19 de novembre 2011) al Seminari per a Professorat d’Història d’Instituts d’Ensenyament Secundari fundat pel professor i amic Josep Fontana i en el que tinc l'honor de participar.
Ens vam educar amb una visió de la història que feia del progrés la
base d’una explicació global de l’evolució humana. Primer en el terreny
de la producció de béns i riqueses: la humanitat havia avançat fins a
l’abundància dels temps moderns a través de les etapes de la revolució
neolítica i la revolució industrial. Després havia vingut la lluita per
les llibertats i pels drets socials, des de la Revolució francesa fins a
la victòria sobre el feixisme a la Segona Guerra Mundial, que va
permetre l’assentament de l’estat del benestar. No m’estic referint a
una visió sectària de l’esquerra, ni menys encara marxista, sinó a una
cosa tan respectable com allò que els anglosaxons anomenen la visió whig
de la història, segons la qual, cito per la wikipedia, “es representa el passat com una progressió inevitable cap a cada cop més llibertat i més il·lustració”.
Fins a cert punt això era veritat, però no era, com se’ns deia, el
fruit d’una regla interna de l’evolució humana que implicava que l’avanç
del progrés fos inevitable -la il·lusió que teníem la història del
nostre costat, és el que ens consolava en cada fracàs-, sinó la
conseqüència d’uns equilibris de forces en què les victòries assolides
eren menys el fruit de revolucions triomfants, que el resultat de pactes
i concessions obtingudes de les classes dominants, sovint a través dels
sindicats, a canvi d’evitar una autèntica revolució que transformés del
tot les coses.
Per dir-ho simplement, des de la Revolució Francesa fins als anys
setanta del segle passat les classes dominants de la nostra societat van
viure atemorides per fantasmes que pertorbaven el seu somni,
portant-los a témer que podien perdre-ho tot en mans d’un enemic
revolucionari: primer van ser els jacobins, després els carbonaris, els
maçons, més endavant els anarquistes i finalment els comunistes. Eren en
realitat amenaces fantasmals, que no tenien cap possibilitat de
convertir-se en realitat, però això no impedia que la por que
despertaven fos autèntica.
En un article sobre la situació actual d’Itàlia publicat a La Vanguardia el passat mes d’octubre es podia llegir: “els beneficis socials van ser el fruit d’un pacte polític durant la guerra freda”.
No només durant la guerra freda, si no és que parlem d’una “guerra” de
dos-cents anys, des de la revolució francesa en endavant. El que aquest
reconeixement significa, d’altra banda, és que ara no tenen cap
inconvenient a confessar que ens van enganyar: que no es tractava
d’establir un sistema que ens garantís un futur indefinit de millora per
a tots, sinó que només els interessava neutralitzar els dissidents
mentre eliminaven qualsevol risc de subversió.
Les pors que van pertorbar els somnis de la burgesia al llarg de prop
de dos-cents anys es van acabar en els setanta del segle passat. Cada
vegada estava més clar que ni els comunistes estaven per fer revolucions
-el 1968 s’havien desentès de la de París i havien aixafat la de
Praga-, ni tenien la força suficient per imposar-se en l’escenari de la
guerra freda. Va ser a partir de llavors quan, havent perdut la por a la
revolució, els burgesos van decidir que no necessitaven seguir fent
concessions. I així segueixen avui.
Deixin-me examinar aquesta qüestió en la seva última etapa. El
període de 1945 a 1975 havia estat en el conjunt dels països
desenvolupats una època en què un repartiment més equitatiu dels
ingressos havia permès millorar la sort de la majoria. Els salaris
creixien al mateix ritme que augmentava la productivitat, i amb ells
creixia la demanda de béns de consum per part dels assalariats, la qual
cosa conduïa a un augment de la producció. És el que Robert Reich, que va ser secretari de Treball amb Clinton, descriu com l’acord tàcit pel qual “els patrons pagaven als seus treballadors prou perquè aquests compressin el que els seus patrons venien”. Era, s’ha dit, “una democràcia de classe mitjana” que implicava “un contracte social no escrit entre la feina, els negocis i el govern, entre les elits i les masses”, que garantia un repartiment equitatiu dels augments en la riquesa.
Aquesta tendència es va invertir durant els anys setanta, després de
la crisi del petroli, que va servir de pretext per iniciar el canvi. La
primera conseqüència de la crisi econòmica havia estat que la producció
industrial del món disminuís en un deu per cent i que milions de
treballadors quedessin a l’atur, tant a Europa occidental com als Estats
Units. Aquests van ser, per això, anys de commoció social, amb els
sindicats mobilitzats a Europa en defensa dels interessos dels
treballadors, el que va permetre retardar aquí unes dècades els canvis
que s’estaven produint ja en els Estats Units i a la Gran Bretanya, on
els empresaris, sota el patrocini de Ronald Reagan i de la senyora Thatcher,
van decidir que aquest era el moment per iniciar una política de lluita
contra els sindicats, de desballestament de l’estat de benestar i de
liberalització de l’activitat empresarial.
La lluita contra els sindicats es va completar amb una sèrie d’acords
de llibertat de comerç que van permetre deslocalitzar la producció a
altres països, on els salaris eren més baixos i els controls sindicals
més febles, i importar els seus productes, de manera que els empresaris
no només feien majors beneficis, en disminuir els seus costos de
producció, sinó que debilitaven la capacitat dels obrers del seu país
per lluitar per la millora de les seves condicions de treball i de la
seva remuneració: els salaris reals van baixar en un 7 per cent de 1976
al 2007 als Estats Units, i ho han seguit fent després de la crisi.
Així es va iniciar el que Paul Krugman ha anomenat
“la gran divergència”, el procés pel qual es va produir un enriquiment
considerable de l’1 per cent dels més rics i l’empobriment de tots els
altres. Als Estats Units, que citaré sovint per dues raons -perquè hi ha
bones estadístiques sobre la seva evolució i perquè el que passa allà
és l’anunci del que passarà aquí més endavant-, es va poder veure en
vigílies de la crisi de 2008 que aquest 1 per cent dels més rics rebia
el 53 per cent de tots els ingressos (això és més que el 99 per cent
restant).
En les primeres etapes aquest procés potser resultava poc
perceptible, però quan els seus efectes es van anar acumulant van acabar
despertant la consciència d’una desigualtat social en constant augment.
Al maig de 2011 Joseph Stiglitz va publicar un article que es titulava: “De l’1%, per a l’1% i per l’1%”,
on deia que els nord-americans, que estaven contemplant com es produïen
en molts països, per exemple en els de la primavera àrab, protestes
contra règims opressius que concentraven una gran massa de riquesa en
les mans d’una elit integrada per molt pocs, no s’adonaven que això
passava també al seu propi país.
Aquest 1 per cent ha estat un dels lemes principals dels moviments
d’ocupació que s’han desenvolupat en diverses ciutats nord-americanes.
Però Krugman ha fet una anàlisi encara més afinada que
mostra que és en realitat el 0’1%, és a dir l’u per mil dels
nord-americans, els que concentren la major part d’aquesta riquesa. “Qui
són aquests de l’1 per mil?, es pregunta: Són heroics emprenedors que
creen llocs de treball? No. En la seva major part són dirigents de
companyies (…) o guanyen els diners amb les finances”.
Els resultats a llarg termini de la gran divergència, que
s’iniciava als Estats Units i a la Gran Bretanya en els anys setanta i
que es va estendre després a Europa, van transformar profundament les
nostres societats. Les conseqüències d’una immensa redistribució de la
riquesa cap amunt no només s’han manifestat en l’empobriment relatiu
dels treballadors i de les classes mitjanes, sinó que han donat als
empresaris una influència política amb la qual, a partir d’aquest
moment, els resulta cada vegada més fàcil fixar les regles que els
permeten consolidar el seu poder.
Aquesta redistribució cap amunt no és el resultat natural del
funcionament del mercat, com es pretén que ens creiem, sinó el d’una
acció deliberada. El seu origen és netament polític. El primer programa
que va inspirar aquest moviment el va expressar Lewis Powell
a l’agost de 1971 en un “Memoràndum confidencial. Atac al sistema
americà de lliure empresa “, escrit per la “United States Chamber of
Commerce”, que es va encarregar de fer-lo circular entre els seus
associats. Powell denunciava el risc que implicava l’avanç en la societat nord-americana d’idees contràries al “sistema de lliure empresa”, exposades no només per extremistes d’esquerra, sinó per “elements totalment respectables del sistema”, i insistia en la necessitat de combatre-les, sobretot en el terreny de l’educació.
El memoràndum tenia una primera part sobre l’amenaça que representaven els “estudiants
universitaris, els professors, el món dels mitjans de comunicació, els
intel·lectuals i les revistes literàries, els artistes i els científics”,
i proposava plans d’atac per netejar les universitats i vigilar els
llibres de text, per a això demanava a les organitzacions empresarials
que actuessin amb fermesa. No m’ocuparé ara d’aquesta batalla de les
idees, que ha arribat avui a l’extrem de proposar l’eliminació de
l’escola pública, sinó d’una altra part del memoràndum que tindria
conseqüències més immediates i transcendentals. Powell advertia: “No
s’ha de menysprear l’acció política, mentre esperem el canvi gradual de
l’opinió pública que ha d’aconseguir-se a través de l’educació i la
informació. El món dels negocis ha d’aprendre la lliçó que fa temps van
aprendre els sindicats i altres grups d’interessos. La lliçó que el
poder polític és necessari, que aquest poder s’ha de cultivar
assíduament i que, quan convingui, cal usar-lo agressivament i amb
determinació “.
Per emprendre aquest programa es necessitaven organitzacions empresarials potents, que disposessin de recursos suficients. “La força resideix en l’organització, en una planificació i realització persistents durant un període indefinit d’anys”.
Aquesta crida a la lluita política va tenir efectes immediatament en
l’activitat de les associacions empresarials i sobretot de la “United
States Chamber of Commerce”, que pretén ser avui “la major federació empresarial del món, en representació dels interessos de més de 3 milions d’empreses”.
Aquestes associacions no només van emprendre grans campanyes de
propaganda, sinó que van accentuar la seva participació en les campanyes
electorals a través de Comitès d’Acció Política, en una activitat que
ha augmentat considerablement des de 2009, després de la decisió del
Tribunal suprem Citizens United, que ha liberalitzat les inversions de
les empreses en la política, en nom del dret a la lliure expressió (és a
dir, considerant a les empreses com a persones i atribuint-hi els
mateixos drets). La gran quantitat de recursos proporcionats pels
empresaris explica, per exemple, que la United States Chamber of
Commerce invertís en les eleccions nord-americanes de 2010 més que els
comitès dels dos partits, demòcrata i republicà, junts.
No es tracta tan sols de donatius per a les campanyes, sinó també de
formes diverses de pagar els seus serveis als polítics, entre elles la
de garantir-los la compensació quan deixen la política. I, sobretot, de
la actuació constant dels anomenats “lobbyists”, que atenen les
peticions dels polítics. En el passat any 2011 es calcula que les
empreses han gastat 3.270 milions de dòlars en atendre els congressistes
i als alts funcionaris federals. Les 30 grans companyies van gastar
entre 2008 i 2010 més en això que en pagar impostos.
¿Que ha aconseguit el món empresarial amb aquest assalt al poder? El juliol de l’any passat, Michael Cembalest,
cap d’inversions de JPMorgan Chase, escrivia, en una carta adreçada
només als seus clients, que es va conèixer perquè la va descobrir un
periodista, que “els marges de benefici han aconseguit nivells que no s’havien vist des de fa dècades”, i que “les reduccions de salaris i prestacions expliquen la major part d’aquesta millora”. “La
compensació pel treball està als Estats Units en l’actualitat al mínim
en cinquanta anys en relació tant amb les xifres de vendes de les
empreses com del PIB dels Estats Units”.
Un altre benefici indiscutible ha estat la disminució de les seves
contribucions al sosteniment de l’estat. El pes polític creixent de les
empreses ha conduït a la situació paradoxal que aquestes escapin a la
fiscalitat per la doble via de negociar retallades d’impostos i
exempcions particulars, i de tenir llibertat per aflorar els beneficis
en les subsidiàries que tenen en paradisos fiscals, on amb prou feines
paguen impostos. Un estudi de novembre de 2011 conclou que el conjunt de
les 280 majors empreses dels Estats Units no han pagat en els tres anys
últims més que un 18’5% dels seus beneficis. Però és que una quarta
part d’aquestes n’han pagat menys del 10%, i 30 de les més grans no han
pagat res en tres anys, sinó que a sobre han rebut devolucions. El que
es diu de les empreses s’aplica també als empresaris: del 1985 al 2004
els 400 americans més rics han passat de pagar un 29 per cent dels seus
ingressos a només un 18 per cent, molt menys que els petits comerciants o
els treballadors a sou. I quan Obama va pretendre que
els que guanyessin més d’un milió de dòlars l’any paguessin el mateix
tipus que el ciutadà mitjà nord-americà, no va aconseguir que el congrés
aprovés la mesura. Com ha dit Stiglitz “els rics
estan usant els seus diners per assegurar mesures fiscals que els
permetin fer-se encara més rics. En lloc d’invertir en tecnologia o en
investigació, obtenen majors rendiments invertint a Washington “.
Hi ha un tercer aspecte d’aquests beneficis que és la desregulació de
les lleis que controlen alguns aspectes de l’activitat empresarial. Un
estudi recent de dos economistes del Fons Monetari Internacional, que
han analitzat el paper de les contribucions econòmiques de les empreses
en la política, arriba a la conclusió, que llegeixo literalment, que “la
despesa realitzada està directament relacionada amb la possibilitat de
que un legislador canviï de postura a favor de la desregulació”.
Això, que en el sector de la indústria els ha permès reduir, o fins i
tot anul·lar, les despeses relacionades amb el control de la pol·lució,
ha tingut en l’activitat financera unes conseqüències que són les que
han conduït directament a la crisi de 2008.
Gràcies a la supressió de controls sobre les seves activitats, que va culminar durant la presidència de Clinton,
les entitats financeres van poder llançar-se a un joc especulatiu amb
derivats i altres productes d’alt risc, que semblaven més propis d’un
casino de joc que de la banca, mentre els dirigents de la Reserva
Federal estimulaven l’optimisme dels especuladors, rebaixant els tipus
d’interès i animant al públic a què gastés, a que comprés cases amb
crèdits hipotecaris i invertís en operacions financeres de risc.
Aquesta febre especuladora es produïa en un país que, com a resultat
de la seva desindustrialització, estava convertint en una activitat
fonamental el sector FIRE (Finance, Insurance and Real Estate, o sigui
Finances, assegurances i negoci immobiliari). Una desindustrialització
semblant s’ha produït a Gran Bretanya, que de ser “la fàbrica del món” va voler convertir-se en “el banc del món”, i
que viu ara amb l’angoixa del que pot succeir si perd aquesta gran font
d’exportació de serveis, tenint en compte la situació d’una economia en
què “la demanda domèstica serà probablement escassa en molts anys
(…), mentre els consumidors s’esforcen a fer front als seus deutes i el
govern batalla per reduir el dèficit pressupostari”.
La nostra situació és més complexa, ja que si bé hem perdut el teixit
industrial tradicional, comptem amb una considerable indústria de
propietat estrangera a la qual proporcionem treball barat, és a dir que
ens ha tocat el paper de receptors de la indústria que altres països més
pròspers deslocalitzen, i que conservarem mentre els seguim garantint
salaris baixos. La qual cosa em mou a preguntar-me com s’explica que, si
el treball dels nostres obrers és poc competitiu, com s’argumenta per
proposar rebaixes de sous i drets, Volkswagen, Ford, o Renault vinguin a
fabricar cotxes aquí. En el que sí ens anem assemblant a les economies
avançades és en el pes dominant que ha adquirit entre nosaltres el
sector financer.
La influència política adquirida pels empresaris explica per què,
quan s’ha produït la crisi -a Amèrica del Nord, a Gran Bretanya o a
Espanya- l’estat ha anat a salvar les empreses financeres amb rescats
multimilionaris, però no ha fet un esforç equivalent per remeiar la
situació dels molts ciutadans que perden la casa, en ser incapaços de
seguir pagant les hipoteques, ni per assegurar estímuls a les activitats
productives per tal de combatre l’atur.
Lluny d’això, el que s’ha fet, per justificar els sacrificis que
s’estan imposant a la majoria, és difondre la faula que la crisi
econòmica es deu a l’excessiu cost de les despeses socials de l’estat, i
que la solució consisteix en aplicar una brutal política d’austeritat
fins que s’acabi amb el dèficit del pressupost, la qual cosa, com
veurem, resulta impossible a partir d’aquesta política.
Val la pena escoltar aquesta història com l’explica Krugman: “En
el primer acte els banquers es van aprofitar de la desregulació per
llançar-se a una especulació desbordada, inflant les bombolles amb
préstecs incontrolats, en el segon les bombolles van esclatar i els
banquers van ser rescatats amb diners dels contribuents, mentre els
treballadors patien les conseqüències, i en el tercer, els banquers van
decidir emprar els diners que havien recuperat en donar suport a
polítics que els prometien baixar-los els impostos i desmuntar les
poques regulacions que s’havien imposat després de la crisi”.
Pensen vostès que aquesta és una història exòtica, que només pot
referir-se als Estats Units? Doncs no, nosaltres també vam tenir una
bombolla immobiliària desbordada, inflada amb els crèdits que van
concedir bancs i caixes d’estalvi. Ara estem en el segon acte, el del
rescat “mentre els treballadors pateixen les conseqüències”.
Ens queda el desenllaç, aquest tercer acte que, si no es fa alguna cosa
per evitar-ho, serà semblant: és a dir, que es recuperaran els bancs,
però no els llocs de treball, tal com està passant avui als Estats
Units.
Ningú ignora que l’austeritat és incompatible amb el creixement econòmic. Peter Radford el sintetitza en poques paraules: “l’austeritat
disminueix una economia. És un acte de retrocés. Disminueix la demanda.
Els ingressos cauen. Pagar els deutes a partir d’una menor quantitat de
diners significa que hi ha menys diners per a altres despeses. Del
creixement es passa a la decadència “.
Una revisió del passat demostra que la política
d’austeritat mai ha funcionat i que no té sentit en la situació actual.
Ho sosté, per exemple, Richard Koo, economista en cap
del Nomura Research Institute de Tòquio, que, després d’haver analitzat
comparativament la crisi econòmica dels anys trenta, les dècades
perdudes de Japó i la crisi actual als Estats Units i a l’”eurozona” ,
conclou que:
“Encara que evitar la despesa pública exagerada és la manera
adequada de procedir quan el sector privat de l’economia està en plena
forma i maximitza els beneficis, res resulta pitjor que la restricció de
la despesa pública quan un sector privat en mal estat està reduint els
seus deutes”. Actuar sobre una economia que estalvia però no inverteix reduint la despesa pública no fa més que agreujar la seva situació. Koo
sosté que la crisi, que va començar en el sector immobiliari
nord-americà, continua sent una crisi bancària, que ha acabat encomanant
a l’economia i als comptes públics, i pensar que aquests problemes es
resolen “amb una sobredosi d’ajustaments” i amb reformes constitucionals “és un complet disbarat”.
Més contundent encara és l’opinió que Krugman ha expressat aquesta mateixa setmana: “El
més indignant d’aquesta tragèdia és que és totalment innecessària. Fa
mig segle, qualsevol economista (…) us podia haver dit que l’austeritat
en temps de depressió era una molt mala idea. Però els polítics, els
entesos i, sento dir-ho, molts economistes van decidir, sobretot per
raons polítiques, oblidar el que sabien. I milions de treballadors estan
pagant el preu de la seva deliberada amnèsia”.
No ha estat el deute públic la causa de la crisi dels
països del sud d’Europa. Una anàlisi de les xifres de les últimes
dècades mostra que els problemes d’aquests països no procedeixen d’un
excés de despesa pública, sinó que són una conseqüència de la pròpia
crisi. Una anàlisi de la relació que ha existit entre el deute públic i
el PIB d’aquests països, demostra que va estar millorant (això és
disminuint) fins el 2007. L’endeutament posterior de l’estat és
conseqüència de les càrregues que ha assumit com a conseqüència de la
crisi bancària, no d’un excés anterior de despesa pública. Si llegeixen
vostès la premsa, fixant-se en les dades que ofereix i no en la doctrina
que predica, veuran que el que realment preocupa als nostres governants
és com posar remei al problema que per al sistema bancari representen
les grans inversions immobiliàries efectuades en anys d’eufòria en que
aquestes fantasies s’estaven finançant amb els nostres estalvis.
No importa que economistes guardonats amb el Premi Nobel, com Stiglitz i Krugman,
condemnin la política d’austeritat. Perquè resulta que, en realitat,
aquesta política beneficia els mateixos que han causat el desastre i
afavoreix la continuïtat del seu enriquiment. Com diu Michael Hudson: “No
hi ha cap necessitat (…) que els dirigents financers d’Europa imposin
una depressió a la major part de la seva població. Però és una gran
oportunitat de guany per als bancs, que han aconseguit el control de la
política econòmica del Banc Central Europeu (…). Una crisi del deute
permet a la l’elit financera domèstica i als banquers estrangers
endeutar a la resta de la societat”.
Els resultats es poden veure ja en l’experiència de Grècia, on les
mesures d’austeritat imposades per la Unió Europea i el FMI estan posant
en perill el creixement econòmic, i tenen unes duríssimes conseqüències
socials: els suïcidis i el crim augmenten, la massa dels nous pobres
està integrada per joves que no troben feina i per persones de mitjana
edat que han perdut la seva, mentre falten als hospitals els medicaments
essencials, incloent les vacunes, el que pot fer que ressorgeixin la
poliomielitis o la diftèria.
Aquest comença a ser també el cas d’Espanya, on la premsa anuncia que el PP es proposa estalviar aquest any 6.000 milions en medicaments. Com diu Peter Radford: “Que
l’hi diguin als espanyols! Ells han provat ja tota aquesta història de
l’austeritat. Tant que la taxa d’atur és del 23%, mentre les mesures que
l’han produït no han aconseguit frenar el dèficit públic, que està a
punt de superar el límit del 8% que el govern espanyol s’havia fixat com
a objectiu. S’imaginen el que passarà ara? Que els espanyols veuran
augmentar el seu sofriment. Estan insistint en més austeritat per
esprémer la seva economia cada vegada més”. I això, afegeix, “per reduir un dèficit que és menor que el dels Estats Units o el de Gran Bretanya”.
Una reflexió addicional sobre el caràcter més “empresarial” que “públic”
de la crisi ens la pot proporcionar una informació publicada pel New
York Times el 25 de desembre passat, que ens adverteix que la crisi dels
bancs europeus, que els està obligant a desfer-se d’actius, crea bones
oportunitats de negoci per a les empreses financeres nord-americanes
que, malgrat els seus problemes, estan llançant-se a comprar a Europa.
En efecte, en un article publicat a La Vanguardia el 15 de gener passat
-i el fet mateix que un diari conservador publiqui aquest tipus
d’anàlisi demostra el desconcert regnant entre la nostra burgesia- no
només s’explica que els fons d’inversió nord-americans s’han llançat a
comprar “gangues” europees, com empreses i bancs devaluats per la pròpia
política d’austeritat, sinó que se’ns donen les raons: “La crisi bancària europea està beneficiant als fons estrangers que esperen a les portes d’Europa”.
D’una banda compren empreses que han perdut valor perquè els bancs es
neguen a donar-los crèdit, a la qual cosa s’afegeix que les mesures de
recapitalització imposades als bancs els han forçat a “vendre actius per un valor de bilions d’euros”. Wim Butler, del Citi Group, no va dubtar a dir en una conferència pronunciada a Brussel·les: “D’aquí a uns anys tots els bancs europeus pertanyeran a estrangers”.
Les polítiques restrictives han arribat a tal punt d’irracionalitat
que des del propi Fons Monetari Internacional s’ha començat a advertir
als dirigents polítics europeus: “En la mesura que els governs
pensen que han de respondre als mercats, poden ser induïts a consolidar
massa depressa, fins i tot des del simple punt de la sostenibilitat del
deute”. Com vostès saben, el president actual del nostre govern ja ha dit, quan es disposava a retre homenatge a la senyora Merkel,
que el primer és complir amb el deure de sanejar els bancs i reduir la
despesa pública: els llocs de treball, els hospitals o les escoles no
són prioritaris.
Hi ha raons que ajuden a entendre la inhumanitat d’aquest capitalisme depredador. Richard Eskow, que va treballar en un temps per Wall Street diu: “La
gent que pateix pels efectes dels pressupostos austers no són de la
classe dels que [aquests capitalistes] coneixen personalment, sinó que
es tracta d’empleats públics, com mestres, policies, bombers o
funcionaris de programes socials, de gent que necessita ajudes del
govern, com els pobres, i d’altres de la classe mitjana que han tingut
la temeritat o de fer-se vells o de patir una incapacitat”. En realitat els “super-rics” no només se senten aliens a tots aquests, sinó que en el fons els menyspreen.
El que ha passat en els últims anys en la societat nord-americana,
que va ser la primera a implantar aquestes regles, ens indica la classe
de futur a què ens condueix a tots l’austeritat. Dues notícies de premsa
publicades al voltant de Nadal de l’any passat il·lustren les seves
dues cares. Sabem, d’una banda, que la “paga” dels dirigents de les 500
majors empreses va augmentar en un 36’5 per cent el 2010, alhora que
augmentava en 1.600.000 el nombre de nens nord-americans sense llar, el
que representa un augment d’un 38 per cent respecte el 2007. L’any
passat, el de 2011, no ha estat tan bo per als negocis de Wall Street,
però sabem ja que això no afectarà les pagues milionàries dels dirigents
de Citigroup o de Morgan Chase, que cobraran més de vint milions de
dòlars.
Els empresaris són conscients que l’augment de la desigualtat és
nefast per al creixement econòmic, en termes globals. Com assenyala Robert Reich: “Amb
tanta part dels ingressos i de la riquesa concentrada en els més rics,
l’àmplia classe mitjana no té el poder adquisitiu necessari per comprar
el que l’economia és capaç de produir (…). El resultat és la
generalització de l’estancament i de l’atur”. Un memoràndum de la
Reserva Federal nord-americana de 4 de gener recorda que el 70 per cent
de l’economia nacional depèn de la despesa dels consumidors, i que la
recuperació no serà possible si no augmenta la capacitat de consum de la
classe mitjana.
Aquest plantejament sobre l’interès general no afecta als interessos
immediats dels més rics, ja que una reducció global del creixement no
implica una reducció simultània dels seus beneficis, que han seguit
augmentant. I s’estan, a més, adaptant a la nova situació, amb
l’esperança d’obtenir cada vegada més beneficis. El 16 d’octubre de 2005
Citigroup, la major empresa financera del món, publicava un informe amb
el títol de Plutonomia, al que es va prestar poca atenció al moment,
fins que, quan va començar a fer-se famós, Citigroup es va preocupar
d’eliminar-lo per complet de la xarxa.
L’informe proposava el terme “plutonomia” per designar els
països en què el creixement econòmic s’havia vist promogut, i en gran
mesura consumit, pel petit grup dels més rics. Sostenia que “l’encariment
dels actius, una participació creixent en els beneficis i el tracte
favorable per part dels governs partidaris del mercat han permès als
rics prosperar i capitalitzar una proporció creixent de l’economia en
els països de “plutonomia”. L’il·lustrava amb les xifres de la
desigualtat de la distribució de la riquesa als Estats Units, que
comentava amb aquestes paraules: “No tenim una opinió moral sobre si
aquesta desigualtat dels ingressos és bona o dolenta, el que ens
interessa és que és important”. Opinaven, a més, que les forces que
havien portat a aquest augment de la desigualtat en els vint anys
darrers era probable que continuessin en els anys pròxims. De la qual
cosa calia deduir que es crearia un entorn positiu per a l’activitat
d’empreses que venguessin béns o serveis als rics.
La seva conclusió final era: Hem de preocupar-nos menys del que el
consumidor mitjà faci, ja que la conducta d’aquest consumidor és menys
rellevant per l’agregat final, que el que els rics facin. Aquesta és
simplement una qüestió de matemàtiques, no de moralitat, concloïen.
I havien de tenir raó, perquè sabem que les empreses de béns de luxe (o, com es diu en el negoci, de “béns per a individus d’un valor extrem”, que The Economist ens aclareix que són aquells pels que “una bossa de 8.000 $ és una ganga“)
estan augmentant espectacularment. LVMH -és a dir Louis Vuitton Moët
Hennessy- va créixer en un 13% en la primera meitat de 2011 amb vendes
de 10.300 milions. Una notícia publicada recentment a la premsa ens diu
que mentre la matriculació d’automòbils va disminuir en conjunt a
Espanya l’any 2011, l’excepció han estat els de luxe, la matriculació ha
augmentat en un 83’1 per cent.
En algun moment -havien avisat els analistes de Citigroup- és
probable que els treballadors s’oposin a l’augment de beneficis dels
rics i pot haver-hi una reacció política contra l’enriquiment dels més
acomodats, però “no veiem que això estigui passant, encara que hi ha
símptomes de creixents tensions polítiques. De tota manera mantindrem
una estreta observació dels esdeveniments “.
L’ofensiva empresarial no es limita, d’altra banda, a buscar
avantatges temporals, sinó que aspira a una transformació permanent del
sistema polític. Als Estats Units s’està tractant de dificultar l’accés
al vot a àmplies capes de la població que es consideren poc afins als
principis de la dreta: ancians, minories ètniques, pobres… A
l’actualitat hi ha a Amèrica del Nord 12 estats que han introduït
mesures restrictives del dret a votar (uns altres 26 les estan
gestionant), la més important de les quals és l’exigència d’un document
d’identitat com a votant, per a l’obtenció del qual s’exigeix la
presentació de documents com el carnet de conduir o l’acreditació d’un
compte bancari. No sense problemes. Al juliol de 2011 el document li va
ser negat a Wisconsin a un jove, amb l’argument que el comprovant del
seu compte d’estalvi, que presentava com a identificació, no mostrava
prou activitat recent com per servir per a aquesta finalitat. Més del 10
per cent de ciutadans nord-americans no tenen aquestes identificacions,
i la proporció és encara major entre sectors que normalment voten pels
demòcrates, incloent-hi un 18 per cent de votants joves i un 25% dels
afroamericans.
Però l’amenaça a la democràcia no necessita formular-se amb mesures
legals de limitació del vot, perquè el camí més efectiu és el control
dels polítics per part de l’oligarquia financera. Robert Fisk
feia recentment una comparació entre les revoltes àrabs i les protestes
dels joves europeus i nord-americans en un article que es titulava “Els banquers són els dictadors d’Occident”, en què deia: “Els bancs i les agències d’avaluació s’han convertit en els dictadors d’Occident. Com els Mubàrak i Ben Ali,
creuen ser els propietaris dels seus països. Les eleccions que els
donen el poder -a través de la covardia i la complicitat dels governs-
han acabat sent tan falses com les que els àrabs es veien obligats a
repetir, dècada rere dècada, per ungir els propietaris de la seva pròpia
riquesa nacional”. Els partits polítics, afirma Fisk,
lliuren el poder que han rebut dels votants “als bancs, els traficants
de derivats i les agències d’avaluació, recolzats per la deshonesta
colla d’experts de les grans universitats nord-americanes, (…) que
mantenen la ficció que aquesta és una crisi de la globalització en lloc
d’una trampa financera imposada als votants”.
Michael Hudson, professor de la Universitat de
Missouri, que havia estat analista i assessor a Wall Street, denuncia en
un text sobre el que anomena “la transició d’Europa de la socialdemocràcia a l’oligarquia financera”, els efectes de les polítiques d’austeritat: “Una
crisi del deute facilita que l’elit financera domèstica i els banquers
estrangers endeutin la resta de la societat (…) per apoderar-se dels
actius i reduir el conjunt de la població a un estat de dependència”.
Al que afegeix que la classe de guerra que s’estén ara per Europa té
objectius que van més enllà de l’economia, ja que amenaça esdevenir una
línia de separació històrica entre una època caracteritzada per
l’esperança i el potencial tecnològic, i una nova era de desigualtat, a
mesura que una oligarquia financera va reemplaçant als governs
democràtics i sotmet a les poblacions a una servitud per deutes. El
resultat és “un cop d’estat oligàrquic en que els impostos i la
planificació i el control dels pressupostos estan passant a mans d’uns
executius nomenats pel càrtel internacional dels banquers” (no sé si serà oportú recordar que el nostre actual ministre d’economia procedeix del sector bancari nord-americà).
Hi ha un aspecte d’aquests problemes què ens convé reflexionar. Randall Wray
sosté que la crisi nord-americana de 2008 no la va causar la
insolvència de les hipoteques escombraries, perquè el seu volum no era
suficient com per haver provocat per si sol aquest desastre, sinó que
aquesta va ser simplement l’espurna que va desencadenar un incendi, les
causes profundes eren l’estancament dels salaris reals i la desigualtat
creixent, que empenyien a l’economia lluny d’una activitat centrada en
la producció cap a una altra essencialment financera, dedicada al maneig
dels diners. El més greu d’aquesta interpretació -adverteix- és que,
atès que aquestes causes profundes no només no s’han remeiat, sinó que
són més greus ara que el 2008, podria passar que una espurna semblant,
com la insolvència d’un dels grans bancs nord-americans o un problema
greu en la banca europea, tornés a iniciar una nova crisi, potser
pitjor.
És per això que necessitem evitar l’error d’analitzar la situació que
estem vivint en termes d’una mera crisi econòmica -és a dir, com un
problema que obeeix a una situació temporal, que canviarà, per tornar a
la normalitat, quan se superin les circumstàncies actuals-, ja que això
fa que acceptem solucions que se’ns plantegen com a provisionals, però
que es corre el risc que condueixin a la renúncia d’uns drets socials
que després resultaran irrecuperables. El que s’està produint no és una
crisi més, com les que se succeeixen regularment en el capitalisme, sinó
una transformació a llarg termini de les regles del joc social, que ja
fa quaranta anys que dura i que no es veu que hagi d’acabar, si no fem
res per aconseguir-ho. I que la pròpia crisi econòmica no és més que una
conseqüència de la gran divergència.
Què hem de fer? Hi ha, evidentment, un primer nivell d’urgència en
què resulta obligat lluitar per salvar els llocs de treball i els
nivells de vida. El Banc d’Espanya s’ha encarregat de comunicar fa pocs
dies que el que tindrem aquest any, i molt probablement el següent, és
més recessió i més de sis milions d’aturats. Costa poc imaginar la
quantitat d’EROs i de retallades que això implicarà, el que ens obligarà
a molts esforços puntuals per salvar tot el que es pugui.
Però el que revela la naturalesa especial de la situació actual és el
fet que per a la generació que ara té entre 20 i 30 anys no hi haurà ni
tan sols EROs, sinó una absència total de futur. I això només es podrà
resoldre amb una política que vagi més enllà de la defensa immediata de
les nostres condicions de vida, per enfrontar-se a les polítiques
d’austeritat i que, sobretot, es proposi acabar amb el gran projecte de
la divergència social que les inspira.
Com va demostrar la gran depressió dels anys trenta, quan eren molts
els que pensaven que el vell sistema capitalista s’havia acabat i que el
futur era de l’economia planificada a l’estil de la Rússia soviètica,
la capacitat del capitalisme per superar les seves crisi i refer-se és
considerable.
El problema immediat a què ens hem d’enfrontar avui no és, com alguns
pensàvem fa uns anys, la liquidació del capitalisme, que ha de ser en
tot cas un objectiu a llarg termini, perquè la veritat és que no
disposem ara d’una alternativa viable que resulti acceptable per una
majoria. I el que no pot ser compartit amb la majoria, per raonable que
sembli, està condemnat a quedar en el terreny de la utopia, que és
necessària per alimentar les nostres aspiracions a llarg termini, però
inútil per a la lluita política quotidiana.
El que ens correspon resoldre amb urgència és decidir si lluitem per
recuperar com més aviat un capitalisme regulat, amb l’estat del benestar
inclòs, com s’havia aconseguit quan els sindicats i els partits
d’esquerra eren interlocutors eficaços en el debat sobre la política
social, o ens resignem a seguir patint sota les grapes d’un capitalisme
depredador i salvatge com el que se’ns està imposant. De fet, el que ens
proposen les polítiques d’austeritat és simplement que paguem la
factura dels costos de consolidar el sistema en la seva situació actual,
renunciant a una gran part de les conquestes que es van aconseguir en
dos segles de lluites socials.
No és que no hi hagi signes esperançadors de resistència. No hi ha
dubte que les ocupacions de places i les manifestacions de protesta
tornaran a brollar aquesta primavera, empeses per la desesperació. Però
el més important és saber si l’experiència dels efectes combinats de les
retallades i l’augment de les càrregues servirà per retornar el sentit
comú als qui van donar el vot a una dreta que prometia solucions i es
limita ara a demanar-nos sacrificis, o si els seus votants es resignaran
a acceptar mansament les conseqüències del seu error.
Penso que és urgent, per donar sentit i coherència a les protestes,
que l’esquerra -una esquerra real que neixi més enllà de la traïció de
la socialdemocràcia de les terceres vies- elabori noves formes de lluita
i de millora, ara que ja hem après que la idea que el progrés era el
motor de la història és un engany i que els avenços per al conjunt dels
homes i les dones només s’han aconseguit a través de les lluites
col·lectives. La setmana passada em van demanar en un diari de Barcelona
que opinés sobre com seria d’aquí a cinc anys aquest capitalisme amb el
qual ens ha tocat viure. I el que vaig respondre va ser que això
depenia de nosaltres: el que tinguem d’aquí a cinc anys serà el que
haurem merescut.
Text de la conferència que Josep Fontana pronuncià el passat 3 de
febrer en el MUSAC, Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León.
Podeu escoltar l’audio de la conferència AQUI PODEU ESCOLTAR-LA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.